Tuesday 9 May 2023





 


4 comments:

  1. Post yang menarik tuan,

    Mohon cover topik pasal urusan pemilikan tanah yg melibatkan Kaveat Amanah dan contoh Surat Ikatan Amanah yg sesuai

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum encik, warta rasmi pengecualian duti setem untuk balasan kasih sayang antara ibu dan anak telah diluluskan atas suratcara pindahmilik yang disempurnakan pada atau selepas 1 April 2023.
    Soalan saya suratcara pindah milik yang sempurna pada tahap mana? Selepas dapat penyaksian? Selepas mendapat notis taksiran LHDNM? Selepas membayar duti setem atau selepas berjaya menukar nama geran kepada pemilik baru? Disebabkan kerajaan lama dah umum bajet 2023 berkuatkuasa pengecualian duti setem tu start 1 January 2023 lepas tu senyap lepas tu start 1 April 2023. Rasa kena game pulak sebab saya buat permohonan 22nd March 2023. Sebelum buat bayaran and nak submit notis taksiran tu pun dah tanya pegawai LHDN boleh tak request refund kalau dah terbayar. Allahuakbar RM8K macam 8 ringgit pula rasanya.

    ReplyDelete
  3. salam bos, nak tanya kalau geran rumah tu masih nama Simati, dan Pentadbir untuk simati dah dilantik dan perintah mahkamah pun sudah dapat untuk Proses Pembahagian Pusaka. Bagaimana nak buat MOT untuk tukar dari nama Simati dalam Geran kepada nama Pentadbir terlebih dulu. Dan bagaimana pula nak tukar nama Pentadbir dalam Geran kepada nama Penerima Waris seperti dalam Perintah ?.

    ReplyDelete
  4. nak tanya brpa ekar bahagian saya skiranya dalam geran (0.44/100) luas keseluruhan 3.50ekar

    ReplyDelete