Saturday 5 July 2014

Assalamualaikum…

Sebenornya aku xpernah terpikir pun nak buat blog, malas nak taip, xde masa, kurang rajin antara sebab musababnya.. kiranya ini blog yang 1st time aku terasa nak tulis..

KENAPA AKU TERGERAK HATI???!!!… hmmm, sebelum ni hampir 8 tahun aku kerja bahagian kewangan (Pentadbiran & Kewangan) dan sekarang aku ditukarkan ke bahagian tanah umumnya dan khususnya Unit Pendaftaran Tanah.

BEST KER UNIT NI???!!!...torbaikkkkk.. sebab toksah harap komer nak chong aku dah pasal urusan tanah.. tapi bukan sebab tu aku nak buat blog pun..

HABIS TU APA SEBABNYA???!!!…aku cuma nak kongsi serba sedikit pasal tatacara pengurusan tanah di PERAK. ramai yang bila datang kat kaunter aku, nak isi borang 14A (pindah milik tanah) pun xtahu, nak "kaveat" tanah  A boleh plak ter"kaveat" tanah B, dan sebagainya la…kiranya hari2 aku akan jumpa macam2 ragam manusia bila melibatkan tanah ni

SEBAB APA "PERAK"???!!!…dah aku kerojer kat PERAK, so tatacara pengurusan tanah kat PERAK la yang aku tahu.. hal2 tanah ni xberapa nak sama antara negeri2. Memang KANUN TANAH NEGARA digunapakai oleh semua negeri, tapi dari segi bayaran (charge2) yang dikenakan untuk setiap urusan agak berbeza antara negeri.. tapi mungkin sedikit sebanyak boleh dijadikan jugak la panduan

Akhir kata, aku akan cuba postkan info2 yang ringkas, mudah faham dan jelas tentang tatacara pengurusan tanah di PERAK ni. harap2 blog yang tak seberapa ni mampu membantu korang2 dari kena "jual"…kehkehkeh


3 comments:

  1. Torrrbaekkk.. pasni aku nk beli tnh..aku khatam kan dulu blog ko nih...

    ReplyDelete
  2. Tq Bos...pos2 ni banyak membantu...

    ReplyDelete